Ahol megvalósult az adminisztrációs költségek csökkenése
Forrás:
Portfolio.hu
A két ünnep között kihirdetett 54/2011. (XII. 29.) NGM rendelet
jelentős adminisztráció-csökkentést hozhat a transzferárazásra
kötelezett cégeknek - mondta el lapunknak Kerényi Máté Fülöp, a Kolchis
Kft. ügyvezetője.
A transzferárazáshoz kapcsolódó adminisztrációs
terhek csökkentése már évek óta napirenden volt, mégis mostanáig kellett
várni, hogy ez irányban érdemi lépés szülessen.
A törvényalkotó célja az idei évi
jogszabályváltozásokkal nem lehetett más, mint a dokumentációs
kötelezettség csökkentése úgy, hogy ezzel párhuzamosan ne csökkenjenek
az adóbevételek. Ezt támasztja alá az Art. azon rendelkezése is, mely
szerint a korábbi években is elrettentő erejű - hiányzó
nyilvántartásonként kiszabható - 2 millió Ft-os mulasztási bírság
mellett 2012-től a büntetés ismételt jogsértés esetén
(nyilvántartásonként) már 4 millió Ft is lehet, ugyanazon nyilvántartás
vezetésének ismételt elmulasztása esetén pedig az első esetben kiszabott
mulasztási bírság mértékének négyszereséig terjedő büntetéssel is
sújtható az adózó - fejtette ki a szakértő.
Új mentesítési jogcímek
A
22/2009. PM rendelet módosítása következtében kiterjesztésre került
azon ügyletek köre, amelyekre semmilyen dokumentációs kötelezettséget
nem ír elő a jogszabály. Ilyen formán már a 2011-es adóévhez kapcsolódó
dokumentációs kötelezettséget is csökkenti az a rendelkezés, amely
szerint nem kell transzferár-nyilvántartást készíteni, ha
• egy
belföldi adózó külföldi telephelye és annak kapcsolt vállalkozása köt
szerződést, amennyiben a belföldi illetőségű adózó nemzetközi szerződés
rendelkezése alapján a társasági adóalapját úgy módosítja, hogy az ne
tartalmazza a külföldön adóztatható jövedelmet,
• az adott ügylettel
kapcsolatban az adózó a szokásos piaci ár meghatározására irányuló
kérelmet nyújtott be az adóhatósághoz, és a piaci árat - vagy annak
meghatározása módszerét - az adóhatóság határozatban rögzítette,
•
valamely kapcsolt fél nem főtevékenysége keretében értékesít
terméket/nyújt szolgáltatást csoporttagjának, és az értékesített
terméket/szolgáltatást független féltől vásárolja meg és változatlan
áron adja tovább csoporttagjának,
• a kapcsolt felek között ingyenes pénzeszköz-átadásra került sor,
•
a szerződés alapján történő teljesítések értéke Áfa nélkül számított
szokásos piaci áron az 50 millió forintot nem haladja meg a szerződés
megkötésétől az adóév utolsó napjáig terjedő időszakban.
A
fentiek alapján idén már nem terheli nyilvántartási kötelezettség azokat
az ügyleteket, amelyekre a korábbi szabályok alapján egyszerűsített
nyilvántartást készíthettünk volna, szintén nem terheli nyilvántartási
kötelezettség a költség-átterheléseket, valamint az APA eljárás alapjául
szolgáló ügyleteket a piaci árat rögzítő határozat hatálya alatt.
Alacsony hozzáadott értékű csoporton belüli szolgáltatások nyilvántartása
A
másik lényeges változást az újonnan bevezetett "alacsony hozzáadott
értékű csoporton belüli szolgáltatások nyilvántartása" jelenti. Alacsony
hozzáadott értékű, csoporton belüli szolgáltatásnak minősülnek a Tao.
szerinti kapcsolt vállalkozások közötti olyan alacsony kockázattal járó,
rutinjellegű szolgáltatások, amelyekre teljesül, hogy
• azokat
a csoport egyik tagja a csoport másik, vagy több tagjának, vagy a
vállalatcsoport valamennyi tagjának nem főtevékenysége (főszolgáltatása)
keretében nyújtja, illetve az igénybevevő fél fő üzleti tevékenységéhez
közvetlenül nem kapcsolódik,
• a nyújtott, illetve igénybevett
szolgáltatás értéke áfa nélkül számított szokásos piaci áron a 150
millió Ft-ot nem haladja meg a vizsgálat tárgyát képező adóévben, és nem
haladja meg a szolgáltatást nyújtó fél adóévi nettó árbevételének
5%-át, valamint a szolgáltatást igénybe vevő fél adóévi üzemi
költségeinek és ráfordításainak 10%-át , és
• az igénybevevő számára gazdasági vagy üzleti értékkel bír.
A
PM rendelet melléklete példálózva felsorol néhány szolgáltatást a hozzá
kapcsolódó TESZOR számokkal együtt, amelyek - a jogalkotó szerint -
alacsony hozzáadott értékű szolgáltatásnak minősülhetnek (pl. IT
szolgáltatások, oktatási tevékenység, adminisztratív szolgáltatások,
logisztikai szolgáltatások).
Alacsony hozzáadott értékű,
csoporton belüli szolgáltatások esetében a korábbi szabályozás szerinti
egyszerűsített nyilvántartáshoz hasonló dokumentációt lehet készíteni,
amelyben az adózónak nem kell összehasonlító elemzést készítenie, elég a
piaci árat rögzítenie. E dokumentáció készítése azonban csak akkor
választható, ha az adózó vállalja, hogy az ügylet piaci árát a költség
és jövedelem módszer alkalmazásával határozza meg, ahol főszabály
szerint a haszonkulcs piaci mértéke 3-7% közé esik - mondta el a
szakértő.
Ha az adott ügylet vonatkozásában a költség és jövedelem
módszer alkalmazása félrevezető eredményt adna (a szokásos piaci ártól
eltérő ár megállapítására vezetne), abban az esetben az adminisztrációs
egyszerűsítés nem alkalmazható, önálló nyilvántartással, vagy közös
nyilvántartással kell eleget tenni a PM rendelet szerinti dokumentációs
kötelezettségnek.
Kerényi Máté kiemelte, hogy ha a szolgáltatás
nyújtója alacsony hozzáadott értékű szolgáltatás esetén a 3-7%-os
tartományon kívül eső haszonkulcsot alkalmaz, és erről kívánja
bizonyítani, hogy piaci, az érintett szolgáltatások tekintetében
összehasonlító adatokkal köteles alátámasztani az alkalmazott
haszonkulcs szokásos piaci voltát.
Amennyiben cégünk a
nyilvántartás készítését megelőző 2-3 adóévben az ellenőrzött ügylethez
hasonló szerződést független féllel is kötött, és a független féllel
kötött szerződés alapján megállapítható, hogy a 3-7%-os haszonkulcs
alkalmazása a szokásos piaci ártól eltérő ár megállapítására vezetne,
abban az esetben szintén nem élhetünk az adminisztráció csökkentő
lehetőséggel, hanem a korábbi évekből már ismert önálló- vagy közös
nyilvántartás készítésével kell eleget tennünk a dokumentációs
előírásoknak.
Az alacsony hozzáadott értékű, csoporton belüli
szolgáltatásokra vonatkozó nyilvántartások készítésének szabályai
szerint már a 2011. adóévi adókötelezettséghez kapcsolódó nyilvántartási
kötelezettség is teljesíthető, feltéve, hogy a nyilvántartás
elkészítésének határideje nem korábbi, mint 2012. január 1-je.
A
szakértő szerint azonban az új szabályozás nem csak egyszerűsítést hoz,
de sok olyan kérdést is felvet, amelyek megválaszolása még várat
magára: Milyen költségalapra vetítve kell vizsgálni, hogy a 3-7%-os
haszonkulcs piacinak minősül-e? Mikor mondható el egy szolgáltatásról,
hogy "alacsony kockázatú és rutin jellegű"? Mikor nem kapcsolódik egy
szolgáltatás közvetlenül az igénybevevő fő üzleti tevékenységéhez? Amíg e
kérdésekre nem tudunk biztos választ adni, addig minden esetben
kockázatot fog hordozni az új dokumentációs lehetőség használata.