Piaci árképzés |
Ár, árpolitika, árképzés
Az ár – marketing oldalról – az az összeg, melyet a vásárló piacon termékünkért, vagy szolgáltatásunkért hajlandó fizetni, írja Bedő István Marketing című könyvében.Árképzési módok
- Piaci ár - az eladás helyén alakul ki, kizárólag a kereslet-kínálat viszonya határozza meg.
- Vállalkozói ár - az eladó által diktált ár. Az eladó határozza meg az árat, nincs áralku.
- Limitált, maximált ár - kormányok és azok szervei által meghatározott ár (pl. villamos energia).
Árkialakítási stratégiák
Árengedmények1. Kereskedelmi kedvezmény – a termelő nyújtja a kereskedőnek (pl. átvállalja a raktározás)
2. Mennyiségi kedvezmény – bizonyos mennyiség feletti vásárlásnál van árkedvezmény
3. Promócionális kedvezmény – Pl.: kiskereskedőknek a termék reklámozásáért adott kedvezmény
4. Készpénz kedvezmény – arra kell ösztönözni a vásárlót, hogy minél rövidebb idő alatt fizesse ki az áru ellenértékét. Minél hamarabb fizet, annál nagyobb a kedvezmény értéke.
5. Szezonális kedvezmény – a termelő adja a kereskedőnek, hogy érdeke legyen a szezonális terméket szezonon kívül beszerezni.
Diszkriminációs árkialakítás (különböző piacokon különböző árak használata)
1. Szegmentumok szerinti ár – eltérő árak használata attól függően, kinek akarják eladni.2. A termék alakítja az árat – más az alapmodell és más az extrás modell ára
3. Időhöz kötött ár – időben más árat regisztrálunk (Pl.: nappali és éjjeli telefondíj)
4. Kiárusítási ár – ha készletek halmozódtak fel. Akkor használható, ha a készletfinanszírozás többe kerül, mint csökkentett áron eladni a terméket.
5. Presztizs (lélektani ár) – a fogyasztó a minőséget összekapcsolja az árral. Drágább lehet jobb.
6. Lélektani árak – 1999 ft, 999 ft stb.
- Szolgáltatások ára, értéke - pr-cikk linképítés
- Az SMS marketing kampány ára itt olvasható
- A tömeges SMS küldés és annak ára