Marketing kampány kutatása. |
A piackutatás = szisztematikus adatgyűjtés
Célja: utat mutasson a marketingdöntések meghozatalához.A piackutatás folyamata:
- Feladat meghatározása
- Hipotézis felállítása
- Adatgyűjtés
- Adat feldolgozása / a hipotézis megerősítésre kerül, vagy el kell vetni
- Adatközlés
Feladat meghatározása
Meg kell határozni a felmerült probléma természetét és határait. pl.: a megtérülési ráta hirtelen csökkenéseHipotézis felállítása
Szerintünk mi a változás okaAdatgyűjtés
Módszerei: kérdőív, technikai eszközökA kérdőív, a legösszetettebb, elsődleges adatgyűjtési eszköz. Különösen fontos a kérdések helyes összeállítása, a kérdőív tesztelés. Tudatosan kell kiválasztani a kérdések szövegét és sorrendjét.
A Kérdések formája:
Zárt kérdések – meghatározzuk a lehetséges válaszokat, a válaszadó pedig választ közülük. Ennek a feldolgozása egyszerű.Nyitott kérdések – lehetőséget adunk a válaszadóknak, hogy önmaga válaszolja meg a kérdéseket a saját szavaival. Ennek feldolgozása bonyolult.
Kérdezési módszerek:
Személyesen
|
Levélben
|
Tömeges sms-ben, mobiltelefonon
|
drága
személyes kontaktus
magas a válaszmegtagadók száma
egyéb megfigyelésekre is alkalmas
viszonylag lassú
rendkívül rugalmas
a kérdezőbiztos torzítása jelentős
|
lassú
könnyű
a visszaküldött kérdőívek száma általában kicsi
a megfelelő minta megválasztható
rugalmatlan
|
gyors
könnyű
személyes kapcsolat
nem megfelelő a minta reprezentativitása
csak telefonnal rendelkezőkkel
nem lehet hosszú
kis költség
|