2016. január 14., csütörtök

Botrányok az állampapírpiacon – történelmi lecke

Biztonságban a pénzünk
Pénzpiac marketing fogása.
Az állampapír piac és az állampapírokkal foglalkozó vállalkozások, minden marketing fogás-t felhasználnak, még a mobil marketing nyújtotta lehetőségeket is. Teszik ezt azért, hogy eltereljék a figyelmet az utóbbi időben napvilágot látott botrányok miatt. A csalásokra már korábban felfigyelhettek volna, ha bevezetik a bankszakmában jól bevált tömeges sms üzenet értesítési rendszert, amelyből a tulajdonos rögtön megtudhatja, hogy milyen mozgások történtek a vagyonát illetően.
Az állampapírok piaca igen gyorsan futott fel, s nem terhelték túl hatósági szabályozások. Ezért szép számban jöttek ide szemérmetlen kalandorok és szélhámosok üzletet csinálni. Lássunk egy régi botrányt, mely intő jel lehetett volna a befektetők számára. A botrány megrendítette a piac iránti bizalmat, és szigorúbb szabályozásokat kényszerített ki, sajnos nem elég szigorút.

A Drysdale Government Securities kereskedőcég

Ez a kétes hírű vállalkozás 1982-ben kezdte meg működését az állampapírpiacon. Néhány hónapon belül több mint 6 milliárd dolláros pozíciót épített ki, tette mindezt kiváló marketing kampányának köszönhetően is.. A Drysdale egyébként mindössze 20 millió dollár kezdő tőkével indult. A cég főleg a passzív repókban jeleskedett, összehozott például egy több mint 2 milliárd dolláros Chase-üzletet.
A Drysdale a passzív repók és az értékpapírügyletek eltérő kereskedési technikájából igyekezett hasznot húzni. A passzív repókban mozgatott értékpapírok kamatai továbbra is a tulajdonosokat illeti meg. A tulajdonosoknak kifizetett hitelösszeg ezért csak az értékpapírokat, de nem azok felgyűlt kamatait fedezte. Az egyszerű értékpapír-eladások esetében azonban az eladási ár tartalmazza a kamatot is. Értékpapírok berepózásával, majd eladásával a Drysdale (a felgyűlt kamatokkal megegyező) pénzbevételt ért el, amit felhasználhatott spekulációs céllal.
Végül persze kiderült a turpisság, amikor a Drysdale nem tudta kifizetni a berepózott kötvények felgyűlt kamatait. Nem volt képes kifizetni például 160 millió dolláros tartozását a Chase banknak. Kiderült továbbá, hogy a szóban forgó papírok nem is voltak a Chase birtokában. Az értékpapírok tulajdonosai a bank ügyfelei voltak, akik felhatalmazták a bankot, hogy – némi többletjövedelem reményében – repózza a papírokat. A Chase ezért a tranzakció-sorozat ártatlan szereplőjének tekintette magát. Elhárította, hogy anyagi felelősséget vállaljon a veszteségekért. A piac iránti bizalom erőteljesen megrendült. Végül a Fed – néhány jelentős piaci szereplőt mozgósítva és a színfalak mögött ügyködve – meg tudta győzni a Chase bankot, hogy vállalja magára a veszteséget.

 Botrányok rázták meg korábban is az állampapírpiacon – a történelmi lecke nem maradt következmények nélkül. Az állampapírpiacon történt hatalmas ellentmondásokra, a különleges marketing kampányokkal ellentétben történő nagy hatású cselekményekre a történelemben akadt már példa. Jobban oda kell figyelnünk az állampapírpiac, befektetés, marketing kampány, SMS-kampány, értékpapír, bank, repó, és egyéb szakszavakra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése